آموزش و معرفی انواع چرخ های راسته دوز دوپایه از مدل های مکانیکی تا کامپیوتری

چرخ های مناسب دوخت کیف های چرم(طبیعی و مصنوعی) :

معمولا برای دوخت کیف چرم باید از چرخ های دوپایه ضخیم دوز استفاده کرد. این چرخ ها در سه مدل بنا به نیاز و مدل کیف های تولید شده استفاده می شود.

1-چرخ های راسته دوز: چرخ راسته دوز ، از جمله چرخ های خیاطی صنعتی هستند و روی یک میز سوار شده اند. با این چرخ عمده مدلهای کیف های چرم را میتوان ساخت. از معروف ترین مدل های چرخ راسته دوز در صنعت چرم دوزی چرخ دوپایه است که مناسب برای دوخت الیاف ضخیم می باشد.

2-چرخ بطر: چرخ بطر چرخی است که شبیه چرخ راسته دوز روی یک میز تخت قرار نگرفته اند و از سمت چپ یک فضای خالی قرار دارد این مدل چرخ برای دوخت دهانه کیفهای دوشی زنانه و کیفهای دیپلمات مردانه و یا کیفهای به اصطلاح طبله کمکی مورد استفاده قرار میگیرد.

3-چرخ کفی دوز: این چرخ با دو چرخ قبلی تفاوت زیادی دارد و پایه چرخ شبیه یک میله بلند است و اطراف این پایه و محل دوخت کاملا خالی است. برای دوخت کیف هایی با مدل های پیچیده تر استفاده می شود. مانند مدل لاک پشتی و کیف هایی که قسمت کف کیف کاملا جدا دوخت می شود.

چرخ دیگری که در صنعت کیف دوزی استفاده میشود چرخ لویس چرم است  که برای نازک کردن لایه های چرم طبیعی استفاده میشود و جز ماشینهای دوخت نیست ولی بسیار کاربردی است.

 معرفی بهترین مدل های چرخ خیاطی برای استفاده در چرم دوزی

چرخ راسته دوز دوپایه مکانیکی (دینام جدا )

چرخ راسته دوز دوپایه مکانیکی

کاربرد این چرخ در دوخت منسوجات چرم طبیعی و مصنوعی، برزنت و پارچه های ضخیم است که در صنعت کیف، کفش،مبلمان و روکش صندلی های چرمی و برزنتی کاربرد دارد. با این چرخ حدود 60 درصد مدلهای کیف موجود را میتوان دوخت . انواع کیفهایی که از داخل دوخت میشود و یا برای مغزی دوزی و یا حتی گان دوزش داخل کیف ها از این چرخ میتوان استفاده کرد. برای کیف های لپ تاپ و حتی کوله به شرطی که دوخت دور کیف از داخل باشد نیز، از چرخ راسته استفاده میشود.

چرخ راسته دوز دوپایه دینام سرخود :

کاربرد این چرخ مانند چرخ قبلی است فقط تفاوت انها در دینام چرخ است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

چرخ راسته دوز کمپلت درشت

چرخ دوپایه دوسوزنه : 

کاربرد این چرخ شبیه چرخ های راسته دوز دوپایه است با این تفاوت که بیشتر برای نما دوزی استفاده میشود مانند هنگامی که بخواهیم بجای یک خط دوخت دو خط دوخت کنار هم داشته باشیم. فاصله بین دوخت ها در این چرخ قابل تنظیم است از 4 میلی متر تا 12 میلیمتر را دارد. بوسیله چرخ راسته هم شما میتوانید در دو مرحله دوخت کنار هم داشته باشید. ولی تفاوت این دستگاه این است که شما همزمان دو خط دوخت یکنواخت و منظم دارید و اینکه در وقت شما نیز صرفه جویی میشود .

همچنین بخوانید :  آشنایی با ابزار های تخصصی مورد استفاده در کارگاه چرم دوزی

چرخ دوپایه دو سوزنه

چرخ راسته دوز دوپایه فول کامپیوتری :

کابرد این چرخ نیز به مانند چرخ های راسته دوپایه است با این تفاوت که برای آسان تر شدن کار اپراتور و همچنین صرفه جویی در وقت و تمیز تر شدن دوخت ها یک سری امکانات ویژه به این مدل چرخ اضافه شده است مانند : سیستم سرقایمی خودکار، چراغ ال ای دی و پنل دکمه ای، سرنخ زن خودکار، قابلیت دوخت شکل های منظم مثل مربع و یا مستطیل با قابلیت های تنظیم تعداد دوخت در هر ضلع و….. طول دوخت در این چرخ در دو مدل 8 و 12 درجه است.

چرخ راسته دوز کامپیوتری

چرخ بطر سراجی مدل 246 :

یکی دیگر از مدل های چرخ های دوپایه چرخ بطر است که برای دوخت لبه های کیف های زنانه و همچنین برای دوخت کیف های دوخت از داخل و حتی گان دوزی نیز استفاده میشود. همچنین برای دوخت طبله کیف های طبله کمکی و طبله آچاری نیز باید حتما از این چرخ استفاده کرد .

چرخ بطر سراجی

چرخ بطر کفی دوز:

کابرد این چرخ برای دوخت نهایی طبله به بدنه و یا کف کیف به بدنه است. برای  انواع مدل کیف که طبله روی بدنه باید دوخته شود و یا بالعکس و یا دوخت کف کیف که به صورت جدا دوخته میشود و روی بدنه قرار میگیرد استفاده میشود. همچنین برای دوخت دهانه کیف ها و چمدان نیز مورد استفاده قرار میگیرد.کمپلت این چرخ ریز است.

چرخ بطر کفی دوز

چرخ بطر کفی دوز متحرک 360 درجه :

بازویی که در این مدل چرخ تعبیه شده قابلیت چرخش افقی  360 درجه را دارا است و همانطور که در عکس مشاهده میکنید، برای دوخت از روی بدنه کیف های نیم هلال دوشی که طبله کم عرضی دارند مناسب است. بازوی متحرک این چرخ  به راحتی قابلیت چرخش داخل کیف را داشته و کابر به راحتی میتواند تمام لبه کیف را بدوزد. پایه این چرخ از نوع پنوماتیک(بادی) است و با دو مدل چرخ بطر و راسته متفاوت است. همچنین هنگام دوخت با این چرخ کابر باید ایستاده باشد .

چرخ بطر کفی دوز متحرک

چرخ راسته دوز کمپلت درشت :

این چرخ مناسب برای دوخت جنسهای پارچه مانند کاور مبل،پارچه مبلی، آستر پالتو، پارچه جین و استر سوییت و رویال(شمعی) است . این مدل چرخ دوپایه نیست برای همین مناسب دوخت جنس های نازک تر از انواع چرم است. اگر استر کیف را با چرخ های دوپایه دوخت کنیم استر چون جنس ظریف تری نسبت به چرم است در نتیجه دوخت ما جمع میشود زیرا چرخ های دوپایه مخصوص دوخت جنس های ضخیم هستند و پارچه های نازک زیر چرخ های دوپایه به اصطلاح جمع میشود و دوخت ما تمیز نمیشود.

همچنین بخوانید :  معرفی انواع ماشين آلات صنعتي (مبتدی / پیشرفته / حرفه ای ) - بخش دوم

چرخ کمپلت درشت راسته دوز

چرخ راسته دوز زیگزاگ :

این دستگاه دوخت هایی به شکل هفت و هشت میزند حداکثر طول بخیه برای این چرخ 12 میلیمتر و حداقل 5 میلیمتر است. این چرخ برای دوخت رو فرشی های چرمی که باید درز بین دو تیکه چرمی دوخت شود مناسب است همچنین برای دوخت نمای روی انواع کفش اسپرت، کتانی، نمای روی کیف  و بند های کوله پشتی مناسب است.

چرخ راسته دوز زیگزاگ دوز

انواع دینام در چرخ های چرم دوزی :

همانطور که در قسمت چرخها اورده شد دو مدل دینام در بازار موجود است دینام کم مصرف جدا و سرخود. معمولا چرخ های دوپایه در هنگام خرید مجهز به یک دینام هستند ، معمولا این دینام ها پر سرعت هستند و سرعت آنها باید با پدال و توسط اپراتور تنطیم شود همچنین این دینام ها هنگام روشن شدن چرخ صدای زیادی ایجاد میکند که در استفاده طولانی مدت ممکن است گوش کابر را خسته کند و در منازل آپارتمانی و یا کارگاه هایی که چند چرخ همزمان کار میکنند الودگی صوتی ایجاد کنند.

برای رفع موارد بالا و همچنین برای تنظیم سرعت مناسب بهتر است که دینام های کم مصرف استفاده شود که هم صدای کمتری ایجاد کرده و هم اینکه سرعت دوخت این دینام ها توسط یک صفحه دیجیتال که در کنار میز چرخ جای گذاری میشود تنظیم شود تا کاربر با خیال راحت سرعت دوخت را با توجه به مورد دوخت شده انتخاب کند . سرعت این دینام ها بسته به مدل و برند شرکتی انها از 200 تا 6000  دور در دقیقه قابل تنظیم است.

همچنین دکمه ای در آنها تعبیه شده تا کاربر موقعیت سوزن را بعد از اتمام دوخت نیز بتواند تنظیم کند. همچین با استفاده از این موتورها در مصرف انرژی نیز صرفه جویی میشود. این موتورها قابل اتصال به انواع چرخ های صنعتی راسته دوپایه، چرخ بطر و کفی دوز را دارا هستند.این موتورها با قدرت 550 و 750 در بازار موجود هستند.

تفاوتی که چرخهای دینام سرخود دارند این است که هنگام خرید لازم نیست موتور چرخ خود را تعویض کنید، این موتور کم مصرف در روی خود چرخ درقسمت دسته چرخ در سمت راست تعبیه شده است.

دستگاه لویس چرم :

این دستگاه برای نازک کردن ضخامت چرم های طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. لویس توسط یک تیغه کاسه ای انجام میشود. که بنا به نیاز کاربر لبه های چرم را به پهنا، شیب و ضخامت دلخواه نازک میکند. این کار در گذشته توسط چاقو لویس کاری و با دست انجام میشده است. البته در روش دوخت کیف با دست هنوز افرادی هستند که از این چاقو برای لویس کاری استفاده میکنند. در هر مرحله لویس کاری میتوان به پهنای حداکثر 5 سانت لویس کرد چرم مورد نظر شما 10*20 باشد در دو مرحله میتوانید این کار را انجام دهید و چرم مورد نظر را نازک کنید. لویس دارای پایه های متفاوت است که لبه 5 سانت همانطور که گفته شد بیشترین مقدار پایه لویس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 11 =

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه