ابزار های تخصصی مورد استفاده در کارگاه چرم دوزی

ابزارهای تخصصی در کارگاه چرم دوزی :

در کارگاه های چرم دوزی علاوه بر وجود افراد آموزش دیده و متخصص در کار با چرم ، وجود ابزارهای با کیفیت در بوجود آمدن محصول نهایی مناسب بسیار موثر است. مهم ترین ابزار در کارگاه چرم دوزی، چرخ مناسب چرم دوزی  است که در مقاله های پیشین درباره ان صحبت شد اما در کنار چرم خیاطی ، ابزار های جانبی ای نیز مورد نیاز است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

دستگاه چسب زن :

  • دستگاه چسب زن تک مخزنه: دستگاه چسب زن تک مخزنه این دستگاه قطعات چرمی تا عرض 15 سانتیمتر را چسب میزند. دارای دو غلطک است که چسب را با میزان یکسان روی چرم پخش میکند.

تصویر دستگاه چسب زن تک مخزنه کالین

  • دستگاه چسب زن دو مخزنه: همانند اسم دستگاه چسب زن دو مخزنه ، این دستگاه دارای دو مخزن چسب است و از دستگاه قبلی بزرگتر است و چرمهایی تا عرض 30 سانت به بالا را آغشته به چسب میکند. در دستگاههای این مدلی مقدار خروج چسب قابل تنظیم است.

تصویر دستگاه چسب زن دو مخزنه کالین

دستگاه لبتا :

از دستگاه لبتا برای لبتا کردن لبه های چرم طبیعی و مصنوعی استفاده میشود و بسیار کم جا و به اصطلاح رومیزی است. بعد از چسب زدن میتوان برای لبتا کردن لبه های چرم بجای استفاده از مشته و دست ، برای راحت تر شدن و یکنواخت تر شدن لبه های چرم از این دستگاه استفاده کرد و همچنین در وقت نیز صرفه جویی کرد. این دستگاه تا طول 30 سانت را لبتا میکند.

دستگاه چسب زن لبتا اتوماتیک:

این دستگاه برای لبتا کردن انواع چرم مصنوعی استفاده میشود. در مخزنی که در بالای دستگاه قرار دارد چسب گرانول ریخته میشود. سپس توسط دمای دیگ دستگاه چسب داغ شده و ذوب میشود و سپس چسب بر روی چرم ریخته شده و توسط قسمتی دیگر از دستگاه لبه هایی که چسب به آنها تزریق شده لبتا میشود. در دستگاه چسب زن لبتا اتوماتیک ، قسمت هایی از کار که لبه های کرو و یا هلال دارد نیز توسط یک تیغه که در دستگاه تعبیه شده چاک خورده و همزمان لبتا میشود. کار با این دستگاه بسیار تمیز و از لحاظ وقت بسیار به صرفه است.

تصویر دستگاه چسب زن لبتا فول اتومات کالین مدل KL-706

چسب گرانول حرارتی پلی امید:

چسب گرانول حرارتی ، شبیه کپسول های کوچک است که برای دستگاه لبتا و تمامی دستگاههای مشابه استفاده میشود.  نقطه ذوب این چسب 130 تا 150 درجه سانتیگراد است.

همچنین بخوانید :  آموزش و معرفی انواع چرخ های راسته دوز دوپایه از مدل های مکانیکی تا کامپیوتری

دستگاه داغی و طلاکوب :

برای حک نام و نشان تجاری (لوگو) بر روی قطعات و یا کیف های چرمی مورد نظر مورد استفاده قرار میگیرد. به این صورت که ابتداد یک کلیشه به جنس آلومینیوم و یا برنج به شکل آن نشان تجاری مورد نظر ساخته میشود سپس چرم و کلیشه زیر دستگاه قرار داده میشود و توسط حرارت و فشار آرم و نشان مورد نظر روی چرم حک میشود. ابعاد این دستگاه نشان تجاری یا آرم مورد نظر به ابعاد حدود 12*10 سانت را پوشش می دهد. دستگاه داغی و طلاکوب ،  برای انواع چرم طبیعی و مصنوعی مناسب است.

دستگاه داغی و طلاکوب پنوماتیک:

کارآیی این دستگاه شبیه دستگاه قبلی بوده با این تفاوت که عرض نشان و یا لوگو تا حدود 8*11 سانت را پوشش میدهد.

عملکرد پرس این دستگاه بادی بوده و با دست انجام نمیشود.

تصویر دستگاه داغی و طلاکوب پنوماتیک کالین مدل KL-818

دستگاه تریشه بر :

دستگاه تریشه بر  قادر است نوار های چرمی با عرض دلخواه کاربر را برش بزند به طوری که تمامی نوارها دارای عرض یکسان باشند. برش نوار کم عرض با دست مقداری مشکل است و تا حدی دارای خطا است، زیرا امکان دارد تمامی آنها یکسان برش نخورد. این دستگاه برای برش نوارهای چرمی که برای دستبند، بند دوشی کیفها و همچنین برای برش کمربند مناسب است. عرض دهانه این دستگاه 12 سانتیمتر است و حداقل برشی که میتوان با این دستگاه انجام داد عرض نیم سانتیمتر است.

دستگاه برش کمربند عرض 60 سانتی متر :

این دستگاه مناسب برای برش کمربند و انواع محصولات چرمی است و مانند دستگاه بالا قادر است نوارهای چرمی با عرض  دلخواه کاربر را برش بزند. دستگاه برش کمربند،  دارای عرض دهانه بزرگتر از دستگاه قبلی است و حداکثر عرض 60 و حداقل 5 سانتیمتر را پوشش میدهد.

تصویر دستگاه برش کمربند کالین

دستگاه پرس دایکات :

دستگاه پرس دایکات  برای برش قطعات چرمی یکنواخت و یک شکل استفاده میشود به این صورت که برای برش قطعه چرمی ابتدا غالب قطعه مورد نظر باید ساخته شودکه به اصطلاح به آن تیغه گفته میشود. چرم مورد نظر زیر دستگاه قرار گرفته و سپس تیغه بین دستگاه و چرم قرار می گیرد  و با فشار این دستگاه که به صورت مکانیکی است برش چرم  صورت میگیرد. این برش را میتوان در تعداد مورد نظر انجام داد با این روش تمام قطعات یک شکل برش میخورند. این روش معمولا برای کیف های کوچک چرمی مانند کیف پول و یا جاکارتی و جا کلیدی چرمی استفاده میشود. سایز صفحه این دستگاه قطعاتی تا ابعاد 35*41.5 را پوشش می دهد.

ساخت تیغه معمولا هزینه زیادی را شامل میشود، به همین دلیل این روش بیشتر برای کیفهای کوچک و جا کلیدی بیشتر از این روش برش استفاده میشود.

همچنین بخوانید :  آشنایی با دستگاههای مورد استفاده در کارگاه چرم دوزی

دستگاه پرس دروازه ای :

در این دستگاه صفحه برش سیستم، چرخ زنجیر و به کمک سرور موتور و در دوحالت دستی و اتوماتیک طبق زمانبندی داده شده توسط کاربر به سمت چپ و راست حرکت میکند. جهت برش، اپراتور دستگاه تیغه برش را در محل مورد نظر قرار میدهد و با دکمه های طرفین جعبه کنترل صفحه برش را بر روی تیغه آورده و دکمه برش را می زند. صفحه برش هیدرولیکی تحت فشار به سمت پایین حرکت کرده و برش انجام می گردد. تفاوت این دستگاه با دستگاه قبلی روش حرکت تیغه است که در روش قبلی کاربر بعد از هر بار پرس دستگاه و برش باید تیغه را به صورت دستی جابه جا کند ولی در این دستگاه تیغه به روی دستگاه وصل شده و عمل حرکت تیغه روی چرم به صورت مکانیکی و توسط خود دستگاه انجام میشود که در وقت صرفه جویی میشود و همچنین ابعاد این دستگاه بزرگتر است و سطح بزرگی از چرم را پوشش می دهد.

دستگاه رنگ لبه کمربند :

عملکرد ماشین رنگ زن کمربند برای رنگ زدن لبه های کمربند به صورت برجسته برای انواع چرم طبیعی و مصنوعی است.  این دستگاه دارای دو مخزن برای ریختن رنگ در کنار یکدیگر است به این صورت که رنگ از بالای داخل دو مخزن ریخته شده و به آرامی به کناره حرکت کرده و رنگ توسط دو نقاله که از داخل رنگ عبور کرده به بدنه و یا لبه نوار و یا کمربند برخورد کرده و نوار و یا قسمت مورد نظر را رنگ میکند. از مزیتهای استفاده از این دستگاه نسبت به روش دستی سرعت بالا و همچنین یکدست و تمیز بودن آن است. از دیگر قابلیت های این دستگاه نیز می توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت تنظیم نازل و برای سایزهای مختلف و انواع پهنای چرم
  • دارای شاسی مخصوص برای تنظیم سرعت
  • دارای فیوز برای جلوگیری از اتصالی کردن برق و آسیب رسیدن به موتور ماشین
  • قابلیت تنظیم پایه اصلی ماشین برای کوتاه یا بلند کردن شاسی ماشین و راحتی کارکردن اپراتور
  • ریل مناسب برای قرارگیری تعداد زیادی کار یا برش های بسیار بلند
  • قابلیت رنگ زدن انواع تیریشه مناسب برای بند کیف یا کمربند یا برشهای در این سطح

در این مقاله با تعدادی از مهم ترین دستگاه های مورد نیاز برای استفاده در کارگاه چرم دوزی آشنا شدیم . جهت تامین این دستگاه ها نیز باید از مرجعی معتبر و تخصصی در کار چرم نیز کمک گرفت که فروشگاه آنلاین گل بابا با سابقه طولانی در تامین قطعات و ماشین های تخصصی دوخت و برش چرم ، تامین کننده نیاز کارگاه های خیاطی و چرم دوزی برای رفع نیاز در زمینه تامین بهترین ماشین ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه