bannerworkshop

فهرست مطالب

در مقاله ی کارگاه تو بساز – بخش اول ما از صفر تا صد براي تجهيزات و راه اندازي كارگاه كيف سازي از ماشين الات تا ابزار هاي  مورد. نياز در كنار شما هستيم ما در اين مقاله سعي كرديم تمامي اطلاعات كاربري براي شروع فعاليت در ضمينه كيف سازي در اشل صعنتي در چند فاز به صورت مبتدي پيشرفته و حرفه ايي اطلاعات مفيدي به شما كار افرينان و هنرجويان علاقه مند در صنعت حوزه چرم و صنايع وابسته در اختيار شما بزاريم .

چند كلمه اي براي دوستان مبتدي که تازه تصميم گرفتن وارد عرصه چرم سازي  بشوند :

به طور خلاصه صنعت  چرم و صنايع وابسته كه شامل : انواع كيف هاي مردانه و زنانه ، كوله پشتي ، كفش ، بند ، ساعت ، كمربند  كيف پول ، جا كارتي ، جا سويچي و غيره  براي ساخت اين محصولات به دو دسته تقسيم ميشود .

1 - دست دوز

2 - صنعتي چرخكار

نكته : براي شروع این فعالیت پيشنهاد ميشود براي آموزش و يادگري نحوه طراحي الگو كشي و دوخت دوز به آموزشگاه معتبر و اساتيد خبره دراين حوزه مراجعه نمایند که به راحتی بتوانید که با دانش بیشتر فعالیت خود را در این حرفه آغاز نمایید .

نکته : براي شروع هر كاري  علاقه  و استعداد  تلاش و پشتكار مهم ترين اصل براي پيشرفت و موفقيت در بيزينس شما هست صرفا براي شروع كار توقع  در امد خيلي زياد نداشته باشين اما با چشم انداز در آینده حتما شما هم ميتونيد يكي از موفق ترين افراد در حوزه کاری خود باشيد .

نكته : براي متمايز شدن از رقباي خود در بازار سعي كنيد مدلهاي جديدي خلق نمایید به عنوان مثال با تلفيق كردن چرم پارچه پوست فرش گليم برزنت وانواع متریال ها ميتوانيد خلق اثاري هنري زيباي داشته باشين كه براي مشتري جذابيت و تازگي داشته باشد صرفا  بهتر است از كيف هاي كه به وفور در بازار هست كپي برداي نشود چون رقابت با كارگاهاي كه به صورت تيراژ توليد ميكنند سخت است و توجيح اقتصادي ندارد و باعث ميشود شما در اين كار دل سرد بشويد .

تلفیق چرم و پارچه
تلفیق چوب و چرم
تلفیق گلیم با چرم
تلفیق گلیم و جاجیم
تلفیق چرم و پارچه

1 - دست دوز

برای شروع کار متریال های مورد نظر مانند : چرم ، آستر ، تکسون ، یراق ، زیپ ، بسته به مدل کیف تهییه میگردد .

براي تجهيز كردين يه كارگاه دست دوز نياز به ابزاري هاي زير را دارين :

تخته (ازجنس فایبر گلاس)

یکی از ابزارهای چرم دوزی برای تولید محصولات چرمی مانند: کیف چرم زنانه، بوت چرم زنانه و… تخته کار چرم دوزی می باشد و دارای جنسی از فایبر گلاس و یا پلاستیک فشرده می باشد و البته زمانی که می خواهید به وسیله ی دست چرم دوزی انجام دهید این وسیله دارای کاربرد می باشد و دیگر اینکه به هنگام سمبه زنی و یا سوراخ نمودن چرم، تخته زیر آن قرار می گیرد.

تخته برش چرم

صفحه برش الفا ابزاری است که برای برش زدن مقوا، فوم، پارچه، نمد، چرم و … با استفاده از کاتر دوار و کاتر معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. این صفحه در اثر برش خش نمی افتد . و برخلاف شیشه باعث کند شدن تیغه ی کاتر نیز نمی شود. ضخامت آن 1.5 میلی متر و سطح آن به صورت مدرج با مقیاس های سانتی متر و اینچ می باشد. این صفحه برش و سایز این محصول A3 می باشد.

قیچی

یکی دیگر از ابزارهای چرم دوزی، قیچی می باشد و همانطور که از نامش مشخص است بسیار کاربردی و لازم در نظر گرفته می شود. البته در برخی موارد از کاتر هم برای برش زدن استفاذه می کنند.

کاتر

این ابزار برای زیبا و تمیز کار کردن در صنعت چرم دوزی، مورد استفاده قرار می گیرد و لبه های کار را قبل از پرداخت و زنگ زدن زیبا می کنید.

کاتر

برای برش‌های دقیق می‌توانید از کاتر به همراه خط کش استفاده کنید. به طبع کاتر برش چرم را راحت‌تر خواهد کرد. در این میان باید حواستان باشد که خط کش استفاده‌شده با کاتر بریده نشود و محصولی را انتخاب کنید که استحکام کافی را داشته باشد

مشته

زمانی که کاربران به وسیله ی سمبه می خواهند چرم را سوراخ کنند، از مشته هم برای فشار بر روی سمبه استفاده می کنند و جزء یکی از اساسی ترین ابزارهای چرم دوزی به حساب می آید و مانند سمبه دارای سه سایز مختلف می باشد. 

گیره پا اسبی

گیره پا اسبی

یکی از ابزارهای پیشرفته در صنعت چرم دوزی، گیره پا اسبی می باشد و برای دوخت دو سوزنه از آن استفاده می شود و نوع خوب و حرفه ای آن را می توانید بر روی لبه ی میز کار با تعیین ارتفاع نصب کنید و استفاده از این وسیله باعث می شود که بدن کاربران در بهترین حالت ممکن قرار می گیرد.

گیره پا اسبی

زمانی که می خواهید لبه ی کیف برای رنگ زدن ثابت نگه داشته شود، به وسیله ی این گیره ها می توانید این کار را انجام دهید.

سوزن مخصوص چرم دوزی و موم

از اولین وسایل مورد نیاز چرم دوزی نخ و سوزن‌ها هستند.

از 3 نوع نخ ابریشمی، موم زده و تریشه‌ای برای دوخت چرم استفاده می‌شود. نخ ابریشم ارزان‌ترین نوع نخ بوده و برای کارهای ظریفی مثل جاکارتی یا کیف پول استفاده می‌شود.

نخ موم زده بهترین و باداوم ترین نوع نخ است که عمر و کیفیت بالایی دارد. تریشه هم برای کارهای تزئینی به کار می‌رود .

چسب

چسب مخصوص چرم دوزی هم یکی دیگر از وسایل ضروری و لازم می باشد و در بعضی محصولات لازم است که قسمت هایی از چرم با استفاده از

 چسب، به هم متصل شود. چسب مورد استفاده در این صنعت هم، چسب آهن می باشد و بعد از استفاده هم باید مدت زمان کمی صبر کنید تا

چسب خشک شود. سپس لبه ها را به هم متصل کنید برای هدر نرفتن چسب و تمیزی کار بهتر است از جا چسبی استفاده شود .

خودکار اکلیلی یا ژله ای

جهت رسم الگو و نشانه گزاری جاهای دوخت از خودکار اکلیلی استفاده می شود. از ویژگی های این نوع خودکار این است که به راحتی با دستمال مرطوب اثر آن پاک می شود. مناسب ترین رنگ آن نقره ای می باشد. خودکار اکلیلی در دو نوع خودکار کامل و مغزی موجود است و مغزی آن پر مصرف تر است

خط کش مخصوص چرم

یکی دیگر از ابزراهای مورد استفاده، خط کش و گونیا های مخصوص می باشد و برای اندازه گیری چرم و مشخص کردن خطوط برش چرم، مورد استفاده قرار می گیرد.

سمبه

سمبه، یکی از ابزارهای ضروری و لازم برای ایجاد سوراخ های مختلف در صنعت چرم دوزی می باشد و این سوراخ ها با توجه به کاربردی که دارند باید در اندازه های مختلفی باشند.

این وسیله در سایزهای مختلف در بازار وجود دارد و سمبه ی شماره 1.5 برای ایجاد سوراخ های مناسب برای دوخت و دوز با نخ، سمبه ی شماره 2 برای ایجاد سوراخ های مناسب برای جای دکمه و پرچ، و سمبه ی شماره 3 برای ایجاد سوراخ های مناسب دوخت و دوز با قیطان پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

کرپ چسب پاک کن

کرپ پاک کننده چرم ، ابزاری محبوب و کاربردی جهت پاک کردن چسب و رنگ از روی چرم و دست می باشد . کرپ ابزاری نرم و با برجستگی های خاص می باشد ، جهت استفاده از کرپ ، پس از خشک شدن چسب یا رنگ لبه ، بوسیله کشیدن کرپ روی محلی که به اشتباه چسب و رنگ شده ، براحتی آن محل را تمیز کنید. این محصول مناسب پاک کردن چسب های مخصوص چرم و رنگ لبه مناسب است و مناسب سایر آسیب های روی چرم مانند لکه خودکار و جوهر نمی باشد.

چاقوی لویس

زمانی که می خواهید لبه های چرم را دوخت بزنید، بهتر است که این لبه ها نازک تر باشد تا راحت تر دوخته شود، برای انجام این کار از چاقوی لویس استفاده می کنند. 

دستگاه دکمه زن

این دستگاه هم از وسایل مورد نیاز این صنعت می باشد و برای دکمه های چهار پارچه، حلقه، پرچ و سوراخ استفاده می شود و با نصب سری سنبه چنگالی بر روی این دستگاه چرم را می توانید سوراخ کنید.

آرمیتاژ

این ابزار هم، برای مرطوب کردن لبه ی کار و به حالت گرد شدن لبه استفاده می شود.

رنگ

محلول و رنگ لبه، برای تیره تر شدن درزهای بین دو لایه و زیباتر شدن لبه ی کیف و یا وسایل دست ساز چرمی مورد استفاده قرار می گیرد.    

غلط رنگ مخزن دار

زمانی که می خواهید لبه ی یک کار را رنگ بزنید، بهتر است که از این وسیله استفاده کنید و این ابزار مخصوص رنگ کردن لبه های کار می باشد.

کلیشه داغی

با استفاده از دستگاه داغی و کلیشه برای حک شدن طرح ها و لوگوی مورد نظر شما بر روی چرم استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه